Begreppet e-sport står för elektronisk sport och innebär tävlingsverksamhet centrerad kring datorspel. Det innefattar alla sådana tävlingar som genomförs i en virtuell miljö via persondator, mobil, surfplatta, tv-spelskonsol eller liknande. En forskardefinition som används är att e-sport är “aktiviteter där människor utvecklar och tränar mentala och fysiska förmågor i användandet av informations- och kommunikationsteknologier”. E-sport är en relativt ny företeelse. På 70-talet kom de första datorspelen för hemmabruk och på 80-talet började de första tv-spelskonsolerna och speldatorerna bli vanliga. De första speltävlingarna startade 1990 då man samlades och tävlade i lag på arkadspel, vilket kan ses som en föregångare till e-sporten.
På 90-talet när persondatorn blev vanlig ersattes speldatorerna och det kom allt fler avancerade spel och fler och fler började spela hemifrån. Spel som Doom, Quake och CounterStrike blev populära och det började dyka upp olika turneringar, antingen hemma via internet eller på stora samlingsplatser. I Sydkorea fick spelet Starcraft ett stort genomslag. Man samlades runt omkring Sydkorea på internetcaféer och spelade stora turneringar. Detta ledde till myntandet av ordet e-sport och världens första e-sportförbund bildades i Sydkorea år 2000. Därefter växte sporten explosionsartat över hela världen. E-sportbranschen beräknas nu omsätta mer än tre miljarder kronor per år och det finns närmare 200 miljoner e-sportare.
Olika grenar inom e-sport
Även om sådant som onlinepoker inryms i begreppet e-sport är det vanligast när man talar om stora tävlingar inom e-sport att man åsyftar exempelvis så kallade First Person Shooter-spel eller Multiplayer Online Battle-spel. First Person Shooter-spel är spel där datorskärmen motsvarar spelarens synfält och man skjuter fiender där de dyker upp, ibland genom kikarsikte. CounterStrike är ett exempel på ett sådant spel som innehåller mycket strategi. Multiplayer Battle Online-spel är en blandning av actionspel, datorrollspel och realtidsstrategi. Dota 2 är ett exempel på ett sådant spel. Många genrer går ihop med varandra och det går inte alltid att placera ett spel i en avgränsad kategori.
Att tävla i e-sport
Tävlingar inom e-sport genomförs som andra sporter inom lokala, nationella och internationella ligor eller seriespel och turneringar. Dessutom finns många arenor för vänskapsmatcher och träningar. Inom tävlingarna organiserar man sig i så kallade klaner eller lag. Lag finns i stort sett inom alla delar av e-sporten och inom samtliga spel. Klan är i första hand en beteckning för ett lag som är verksamt inom First Person Shooter-spel eller strategispel som CounterStrike och liknande. Lag som ägnar sig åt rollspel som till exempel World of Warcraft kallas för gillen. Varje gille eller lag har en ledare, ibland två eller fler beroende på storlek.
Framstående spelare inom e-sport
Sverige är ett av världens mest framstående länder inom e-sport. Redan på 1990-talet och början på 2000-talet nådde Sverige stora framgångar genom exempelvis CounterStrike-spelaren Emil Christensen, mer känd under spelarnamnet HeatoN. HeatoN är idag tränare för CounterStrike-klanen Ninjas in Pyjamas som röner stora framgångar. Sverige har även mycket framgångsrika Dota 2-spelare och den mest framgångsrika hittills är spelaren Ludwig ”Zai” Wåhlberg. Bästa kvinnliga spelare i Sverige är CounterStrike-spelaren Zainab ”zAAz” Turkie. Sverige är också det land i världen som har flest professionella spelare per antal invånare. Den person i världen som hittills tjänat mest pengar inom e-sporten är Dota 2-spelaren Saahil ”UNiVeRsE” Arora.
Synen på e-sport
E-sport en erkänd sport i ett flertal länder och behandlas som andra sporter. Förutom Sydkorea är e-sporten erkänd i länder som Bulgarien, Ryssland, Kina och ytterligare 19 länder. I länder som USA kan e-sportare komma in på idrottsvisum på samma villkor som andra idrottare. E-sport är inte erkänt som sport av den Internationella Olympiakommittén. I Sverige är e-sport inte erkänd trots att frågan har lyfts ett flertal gånger i riksdagen och får inte vara med i Svenska Riksidrottsförbundet. Enligt Svenska Riksidrottsförbundets definition är idrott en fysisk aktivitet som utförs för att man ska må bra, ha roligt och prestera mera.
Svenska E-sportförbundet menar att deras aktiviteter väl går in i denna definition och att bilden av en e-sportare som en tonårskille som sitter hemma och äter chips och spelar spel är helt felaktig. Många e-sportare såg det därför som ett stort erkännande när Emil “HeatoN” Christensen fick delta i tv-tävlingen Mästarnas Mästare, där gamla idrottsmästare möts. Något som också har präglat synen på e-sport är ständigt återkommande diskussioner om bristande jämställdhet och trakasserier av kvinnor inom sporten. 2014 bröt den så kallade Gamergateskandalen ut, som handlade både om bristande pressetik inom speljournalistiken och hatattacker mot kvinnliga spelkritiker. Andra menade att Gamergate handlade om ett krig mot hela spelkulturen.
Sammanfattning
E-sport är en relativt ung sport som ännu inte har fått det fulla erkännande som utövarna hoppas på. För de nya generationer som växer upp med dataspelande kommer detta förmodligen att ändras då hela dataspelsbranschen fortfarande är en alltmer växande marknad. E-sport kan ses som ett sätt att utveckla och träna mentala och fysiska förmågor i virtuella världar och gränserna mellan traditionell sport och e-sport börjar dessutom suddas ut i till exempel skytte där man använder elektroniska tavlor. Nya spel och nya tekniker tillkommer dessutom hela tiden och exempelvis utvecklandet av Virtual Reality-tekniken kommer förmodligen att medföra ännu fler nya sätt att utöva sport på.